10 Συμβουλές για συγγραφείς φαντασίας (fiction)
Ένας “Δεκάλογος” από παγκοσμίως αναγνωρισμένους συγγραφείς, δημοσιογράφους κ.ά…
“Ποικιλομορφία σημαίνει επιβίωση. Αυτό ισχύει στη γεωργία. Ισχύει και στα χαρτοφυλάκια αποθεμάτων. Ισχύει και για τα πιάτα του δείπνου μας. Και ισχύει και για τις εκδόσεις. Επιβίωση ως συγγραφέας σημαίνει αγκάλιασμα της ποικιλίας από την αρχή”…
Δεν είσαι ακόμα μέλος? Έλα στη συντροφιά μας >>>
- Συγγράφοντας μια εξαιρετικά μικρή ιστορία:
΄΄Κάντε το περίγραμμα, ακόμη κι αν είναι ο πιο στοιχειώδης τρόπος. Οδηγεί σε εμπνευσμένες αποκλίσεις…
Μην σκέφτεστε πάρα πολύ για το πώς θα μαρκάρετε τα κουτιά σας προκαταβολικά. Μια καλή ιστορία – μεγάλη ή μικρή – θα τα εφοδιάσει με την αρετή του να είναι καλή΄΄.
– Andrew Pyper, στο άρθρο της Jennifer D. Foster ΄΄Ανατομία μιας Επιτυχημένης Μικρής Ιστορίας΄΄.
- Γράφοντας διαλόγους μέσα σε μια σκηνή:
΄΄Ένας πλούσιος διάλογος μπορεί να δώσει ζωή και να οδηγήσει μια σκηνή. Αλλά ένας καλός διάλογος δεν δρα απομονωμένος. Η άποψη των ενδιαφερόμενων μερών στο φλέγον θέμα πρέπει να είναι προκλητική ή ενδιαφέρουσα με κάποιον τρόπο. Πρέπει να υπάρχει σύγκρουση – αρκετά ενδιαφέρουσα που θα κάνει τον αναγνώστη να ενδιαφερθεί. Και μετά, οδηγούμενοι από αυτή τη σύγκρουση, οι χαρακτήρες πρέπει να βγουν ζωντανοί, αποκαλύπτοντας τις ανάγκες τους, τις επιθυμίες, τα ελαττώματα – τη βασική τους ανθρώπινη υπόσταση. Ο ίδιος ο διάλογος θα πρέπει να είναι ευδιάκριτος και πρωτότυπος. Όταν δεν λειτουργεί σωστά τείνει να ακούγεται ψεύτικος΄΄.
– Jack Smith, ΄΄Γράφοντας Δυνατές Σκηνές΄΄.
- Βρίσκοντας ιδέες για μαγικό ρεαλισμό:
΄΄Από τότε που άρχισα να γράφω, ήμουν συλλέκτης. Όχι πραγμάτων – όστρακα, γραμματόσημα, φιγουρίνια, φουσκωτά μαϊμουδάκια, αυτόγραφα κλπ – αλλά πιθανοτήτων. Παράξενα συμβάντα και εικόνες από τον τριγύρω κόσμο και τα όνειρά μου που θα μπορούσαν – και συχνά το κάνουν – να βρουν το δρόμο τους στο γράψιμό μου. Ενώ πολλά μπορούν να θεωρηθούν τετριμμένες παρατηρήσεις, συνδυασμένα με το σωστό χαρακτήρα στην κατάλληλη κατάσταση, ξέρω ότι θα κάνουν τρομερά φανταστικά περιστατικά΄΄.
– Kristin Bair O’Keefee, ΄΄Φτιάχνοντας Μαγεία΄΄.
- Τελειώνοντας την κατάπτωση του μεσο-σκαριφήματος:
΄΄Η κατάπτωση του μεσο-σκαριφήματος είναι σύμπτωμα που απαιτεί διάγνωση, πριν μπορέσεις αποτελεσματικά να το θεραπεύσεις. Πιστεύοντας ότι μπορείς να βρεις το δρόμο της συγγραφής δραπετεύοντας από αυτό το χάλι, ότι μπορείς να σώσεις το μέσον με μια δυνατή σκηνή τέλους, είναι μια δελεαστική παγίδα, διότι ο αναγνώστης σου μπορεί να μη φτάσει ποτέ τόσο μακριά. Όταν ο αναγνώστης είναι ατζέντης ή εκδότης, αυτή η υπόθεση γίνεται μοιραία΄΄.
– Larry Brooks, ΄΄Κολλώντας στη Μέση΄΄.
- Αναπτύσσοντας ευδιάκριτη άποψη και φωνή:
΄΄Η εξάσκηση φέρνει την τελειότητα και ο καλύτερος τρόπος εξάσκησης είναι να γράφεις μικρές ιστορίες. Φαντασία αστραπή (να λες μια ιστορία σε 1000 λέξεις ή λιγότερο) είναι ένα καταπληκτικό εργαλείο εκπαίδευσης΄΄.
– J.T. Ellison, στη συνέντευξη της Janice Gable Bashman ΄΄Συλλαμβάνοντας το ενδιαφέρον των αναγνωστών΄΄.
- Στα ΄΄μέρη γηπέδου΄΄ του Twitter:
Όσο άτυπο κοινωνικό μέσο κι αν είναι το twitter, η Brenda Drake τονίζει ότι: ΄΄Οι συγγραφείς πρέπει να συμπεριφέρονται σε αυτά τα μέρη γηπέδου το ίδιο επαγγελματικά όπως και σε οποιαδήποτε άλλη υποταγή. Το γραπτό σου πρέπει να είναι πλήρως ραφιναρισμένο. Πρέπει να έχει περαστεί από τους προαναγνώστες σου και συνεργάτες κριτικούς και πρέπει να το έχεις αναθεωρήσει αρκετές φορές΄΄.
– Diane Shipley, ΄΄Άρχισε με ένα HASHTAG΄΄.
- Τι εντυπωσιάζει τους εκδότες λογοτεχνικών εφημερίδων:
΄΄Εντυπωσιάζομαι από έναν συγγραφέα που παίρνει το θέμα μας, το ταρακουνάει και μας το επιστρέφει με έναν τρόπο που δεν το περιμέναμε. Να μας πιάνει εξαπίνης με ένα καλό γράψιμο, είναι ανταποδοτικό. Όλοι ξέρουμε τι θέλουμε, αλλά όταν βρίσκουμε κάτι που δεν το περιμέναμε, κάτι που διεισδύει με καινούριο και συναρπαστικό τρόπο, αυτό είναι ένας καταπληκτικός τρόπος να προσελκύσεις την προσοχή΄΄.
– Todd Simmons, στο στρογγυλό τραπέζι του James Duncan ΄΄Τι στ’ αλήθεια ψάχνουν οι λογοτεχνικές εφημερίδες΄΄.
- Πώς επιλέγουμε έναν μικρό εκδοτικό οίκο για υποβολή δείγματος:
΄΄Αξιολογείστε το περιεχόμενό του. Αν ένας μικρός εκδοτικός οίκος με συνέπεια τυπώνει ποιοτικό γράψιμο, οι πιθανότητες είναι ότι έχει στέρεα εκδοτική ομάδα. Η χρονική του διάρκεια ύπαρξης και η γενική του φήμη είναι επίσης βοηθητικοί δείκτες΄΄.
– Robert Lee Brewer, ΄΄Μετρώντας μικρούς εκδοτικούς οίκους΄΄.
- Οργανώνοντας μια εικονική περιήγηση βιβλίου:
΄΄Μπορεί να βρεις βοηθητικό το να συναρμολογήσεις μια “online εργαλειοθήκη μέσων”, ένα τμήμα του ιστοτόπου σου όπου μπορείς να παρέχεις φωτογραφίες και άλλες σχετικές πληροφορίες, όπως ένα βίντεο τρέιλερ και ανακοίνωση τύπου, σε μια τοποθεσία. Με αυτόν τον τρόπο, μπορείς να δώσεις στο πλήθος σου έναν μόνο σύνδεσμο αντί να τους βομβαρδίζεις με προσαρτήματα…΄΄.
– Erica Dreifus, ΄΄10 συμβουλές για τη δική σου εικονική βιβλιο-περιήγηση΄΄.
- Υβριδικές εκδόσεις:
΄΄Ποικιλομορφία σημαίνει επιβίωση. Αυτό ισχύει στη γεωργία. Ισχύει και στα χαρτοφυλάκια αποθεμάτων. Ισχύει και για τα πιάτα του δείπνου μας. Και ισχύει και για τις εκδόσεις. Επιβίωση ως συγγραφέας σημαίνει αγκάλιασμα της ποικιλίας από την αρχή. Και αυτό σημαίνει να σκέφτεσαι τον εαυτό σου ως “υβριδικό” συγγραφέα…. Ο υβριδικός συγγραφέας ακολουθεί μια ποικίλη προσέγγιση, χρησιμοποιώντας το παραδοσιακό σύστημα εκδόσεων και δρώντας ως συγγραφέας – εκδότης (όρος που προτιμώ αντί του αυτό-εκδότης επειδή δείχνει τη διπλή φύση του ρόλου που εσύ τώρα κατέχεις)΄΄.
– Chuck Wendig, ΄΄Το καλύτερο και των δύο κόσμων΄΄.
Τοποθέτησα σκόπιμα τελευταίο το σχόλιο περί της “Υβριδικής έκδοσης”, διότι, ΚΑΙ εγώ προσωπικά εφαρμόζω την υβριδική μέθοδο έκδοσης –δλδ. και έντυπη και ψηφιακή έκδοση, online & offline– χωρίς όμως την “χρήση” κανενός άλλου εκδοτικού οίκου ή μικρο-εκδότη (πλην εμού του ιδίου). Aν και έχω έρθει και σε επαφές με εκδοτικούς, δεν θεώρησα δελεαστική καμία προσφορά τους (όσων μου έδωσαν σημασία βέβαια, για να μην ξεχνιόμαστε, πως ΠΑΝΤΑ μιλάμε και θα μιλάμε -για όσον καιρό ακόμα θα υφίσταται- για το ίδιο παραδοσιακό “σύστημα”), οπότε και έκτοτε κινούμαι εντελώς ανεξάρτητος.
Είναι ευνόητο λοιπόν πως είμαι υπέρμαχός της, και δικαιολογημένα. Και αυτό γιατί έχω δει με τα ίδια μου τα μάτια (και “τσέπη”) τα αποτελέσματά της, από “πρώτο χέρι”, και έχω βεβαιωθεί πως “λειτουργεί”, και με τα δικά μου βιβλία, και με των συγγραφέων που εμπιστεύθηκαν στις εκδοτικές υπηρεσίες της “Διαδικτυακής Αυτοέκδοσης” την δημιουργία των ηλεκτρονικών ή έντυπων βιβλίων τους, και επέλεξαν να “κινηθούν” εμπορικά με τον υβριδικό τρόπο.
Σαφώς δυσκολότερη υπόθεση, αλλά “η τύχη βοηθά τους τολμηρούς”…και θα συμπλήρωνα, και: τους αφοσιωμένους, επίμονους, παθιασμένους και αποφασισμένους να κάνουν/μάθουν/βοηθηθούν πάνω σε όλα όσα χρειάζονται για να έχουν μία επιτυχημένη διαδικτυακή συγγραφική και αυτοεκδοτική καριέρα -και όχι μόνο διαδικτυακή!Δήμος Βελέντζας
Ο Δήμος είναι Συγγραφέας, Εκδότης βιβλίων –ψηφιακών και έντυπων– και Blogger. Ασχολείται επίσης με την Γραφιστική, την Κατασκευή Ιστοσελίδων και το Internet Marketing σε διάφορους τομείς. Ακόμη, είναι Μουσικός, Συνθέτης και Μηχανικός Ήχου.
[…] ένα χειρόγραφο, θέλετε; Όχι βέβαια. Πρέπει να πάτε πέρα από τη συγγραφή και να έχετε ένα “καθαρό μονοπάτι”, ως προς το […]
[…] μερικοί από τους σημαντικότερους παράγοντες για την επιτυχημένη διαδικτυακή συγγραφική καριέρα σου, που δεν πρέπει να παραβλέψεις. Παράβλεψη, που […]
Χαίρομαι Θανάση!!! 🙂
Οι πιο παράξενες, με την καλή έννοια, συμβουλές προς συγγραφείς που έχω δει.
Δεν είναι “κλισέ”, απλά…